۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵
فرابورس چیست؟

داد و ستد بیرون از بورس یا به اصطلاح فرابورس (به انگلیسی: Over-the-counter) (اختصاری OTC) به‌طور مستقیم میان دو طرف بدون هیچ گونه نظارتی از جانب یک بورس انجام می‌گیرد. فرابورس در مقابل داد و ستد بورسی که در بازارهای سازمان یافته رخ می‌دهد قرار دارد. یک بورس اوراق بهادار مزایایی همچون تسهیل نقدشوندگی، کاهش ریسک اعتباری در مورد نکول یکی از طرفین معامله، شفافیت و در دسترس بودن قیمت جاری بازار را دارد.

به گزارش صدای بورس،پس از ثبت نام بورس و دریافت کد بورسی، بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد با شنیدن نام بازارهای مختلف موجود در بازار سرمایه ایران مانند بورس، فرابورس و بازار پایه فرابورس دچار سردرگمی می‌شوند و تمایل دارند اطلاعات بیشتری در رابطه با شرکت‌های فعال در آن‌ها و ویژگی‌هایشان کسب کنند. به همین علت نیز قصد داریم در این مقاله، فرابورس و بازارهای زیرمجموعه آن را مورد بررسی قرار دهیم.

فرابورس ایران فعالیت رسمی خود را از ششم مهر ماه سال ۱۳۸۸ آغاز کرده است. شرکت‌ها می‌توانند با ورود به این بازار از مزایایی مانند «تامین مالی سریع»،‌ «افزایش نقدشوندگی سهام»، «معافیت‌های مالیاتی» و «افزایش اعتبار» بهره‌مند شوند. نکته دیگری که در این خصوص اهمیت دارد، این است که شرایط ورود به فرابورس، به‌طور کلی منعطف‌تر از شرایط ورود شرکت‌ها به بورس است و همین موضوع نیز سبب می‌شود تعدادی از بهترین سهم‌های بازار در فرابورس معامله شوند؛ بنابراین نباید تصور کنید صرف اینکه نماد شرکتی در این بازار معامله می‌شود، دلیلی مبنی بر عملکرد نامناسب آن شرکت است (اگرچه لازم است طبقه‌بندی بازارهای فرابورس را در تصمیم‌گیری لحاظ کنید که در ادامه این موضوع را نیز بررسی می‌کنیم).

جالب است بدانید شرکت فرابورس ایران نیز به عنوان یک شرکت سهامی عام در این بازار حضور دارد و سهام آن با نماد «فرابورس» در همین بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.

فرق بورس و فرابورس

تفاوت بورس و فرابورس از دیگر سوالاتی است که در ارتباط با این موضوع برای افراد تازه‌وارد بازار سرمایه مطرح می‌شود. در این خصوص باید در نظر داشته باشید به‌جز تفاوت‌های مربوط به نوع تقسیم‌بندی و تعداد بازارهای زیرمجموعه هر یک، مهم‌ترین تفاوت بورس و فرابورس مربوط به شرایط و فرایند پذیرش شرکت‌ها در هر بازار است. به‌طور کلی می‌توان گفت شرایط پذیرش شرکت‌ها در فرابورس بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از فرایند پذیرش در بورس است. به‌عنوان مثال شرکت‌ها برای پذیرش در بورس نباید به هیچ عنوان زیان انباشته داشته باشند، اما این در حالی است که شرکت‌هایی با زیان انباشته که برنامه عملیاتی برای خروج از زیان دارند می‌توانند شرایط پذیرش در بازار دوم فرابورس را احراز کنند.

در ارتباط با سایر شرایط پذیرش در فرابورس نیز وضع به همین صورت است و به‌طور کلی شرایط ورود به فرابورس ساده‌تر از بورس است. اگرچه در ارتباط با معاملات و حتی دامنه نوسان نمادهای در حال معامله در بازار، تفاوتی بین بازارهای اول و دوم بورس و فرابورس وجود ندارد و افرادی که پس از دریافت کد بورسی به خرید و فروش سهام در بورس مشغول هستند، می‌توانند به‌سادگی نمادهای فعال در هر یک از این بازارها را انتخاب کنند. البته باید بدانید که این موضوع در رابطه با بازار پایه فرابورس صادق نیست و سرمایه‌گذاری در این بازار به علت ریسک بسیار بالای آن به سرمایه‌گذاران (بویژه افراد تازه‌وارد) توصیه نمی‌شود.

منبع:آموزین

کد خبر 506139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =